دندانپزشکی کودکان

یکی از گرایشات رشته دندانپزشکی در مقطع تخصص، دندانپزشکی کودکان می باشد. در ادامه این مطلب می خواهیم به تمام سوالات رایج درباره دندانپزشکی کودکان پاسخ دهیم، با ما همراه باشید.

دندانپزشکی کودکان

تفاوت دندان پزشکی عمومی با دندانپزشکی کودکان

تفاوت دندانپزشک عمومی با متخصص دندانپزشکی کودک در میزان تحصیلات می باشد. دندانپزشکان عمومی معمولا پس از یک دوره ۶ ساله، به این عنوان دست می یابند، اما متخصصین دندانپزشکی پس از آنکه دوره دندانپزشکی عمومی را گذراندند، در طول یک دوره ۳ تا ۵ ساله به متخصص تبدیل می شوند.

همانطور که پیشتر ذکر کردیم، یکی از گرایشات رشته دندانپزشکی در مقطع تخصص گرایش دندانپزشکی کودکان می باشد. متخصصان دندانپزشکی کودک معمولا به درمان مشکلات دهان و دندان کودکان زیر ۱۲ سال می پردازند.

در هنگام دندان درآوردن کودک چه باید کرد؟

دندان های شیری کودکان معمولا از شش ماهگی آغاز به رویش می کنند، رویش دندان های شیری دوره ی سختی برای نوزاد و پدر و مادر می باشد، زیرا در این دوره نوزاد دچار بی قراری، بی اشتهایی می شود، آب دهان نوزاد راه می افتد، لثه ها دچار خارش می شوند، کودک دچار تب و حتی اسهال می شود. در صورتی که بی قراری نوزاد شما خیلی زیاد است می توانید، از قطره استامینوفن استفاده کنید، اما اگر بی قراری نوزاد خیلی زیاد نیست اجازه دهید تا رویش دندان های شیری روند طبیعی خود را داشته باشند.

البته برای کاهش درد کودک می توانید از دندونی، پستانک در یخ، غذاهای منجمد، پارچه حوله ای نم دار استفاده کنید، نکته مهم آن است که سرما و یخ به کاهش درد لثه نوزادی که در حال دندان درد است، کمک می کند.

دندان شیری کودکان

به اولین دندانهایی که در دهان هر کودکی رشد می کند، دندان شیری می گویند. دندان های شیری مجموعه ای از ۲۰ دندان می باشند، که از ۴ ماهگی تا ۲٫۵ سالگی در دهان کودک در می آیند، به تدریج و از ۶ سالگی تا ۱۲ سالگی دندان های شیری جای خود را به دندان های دائمی که ۳۲ عدد می باشند، می دهند.

روکش دندان شیری

در صورتیکه بخشی از ساختار دندان های شیری کودک بر اثر عصب کشی یا ترمیم تخریب شده باشد و استحکام خود را از دست داده باشد، پس از درمان به روکش نیاز دارد. روکش دندان شیری که به آن اس اس کراون نیز می گویند، فلزی می باشد از پیش ساخته که برعکس سایر روکش ها  به قالب گیری نیازی ندارد و بر روی دندان ها چسبانده می شود.

درمان پوسیدگی دندان کودکان (پوسیدگی دندانهای شیری)

دندان های شیری کودکان بنا به دلایل مختلف از جمله عدم رعایت بهداشت توسط کودک، خوردن شیرینیجات و تغذیه نامناسب دچار پوسیدگی می شوند، با توجه به اینکه دندانهای شیری برای مدت کوتاهی در دهان باقی می مانند، بسیاری از والدین اقدام به درمان این پوسیدگی ها نمی کنند، اما وجود پوسیدگی در دندانهای شیری و عدم درمان آنها آسیب های جبران ناپذیری به کودک وارد می کند.

کاهش توانایی جویدن، ایجاد بوی بد در دهان، کاهش زیبایی، از بین رفتن فضای لازم برای رویش دندان های دائمی از جمله عوارض عدم درمان دندانهای شیری پوسیده می باشد.

پوسیدگی دندان های شیری با موادترمیمی  و روکش های مخصوص دندانهای شیری، برطرف می شود.

پالپوتومی و پالپکتومی ( عصب کشی دندان شیری)

برخلاف تصور عموم مردم دندانهای شیری عصب دارند و در صورتیکه پوسیدگی به موقع درمان نشود ممکن است، عفونت و التهاب به عصب دندان برسد. البته ذکر این نکته ضروری است که عصب کشی دندان های شیری اگر به موقع انجام شود و التهاب و عفونت به دندان های زیرین نرسد، هیچ عارضه ای برای دندان های دائمی ایجاد نمی کند.

روکش دندانهای کودکان ( ss crown)

روکش های نیکل کروم که ما آنها را با نام روکش های فلزی ضد زنگ می شناسیم که نام کامل آنها استینلس استیل کراون می باشد. اس اس کراون ها دارای ماده های ارزشمندی برای ترمیم دندانهای پوسیده کودکان هستند و طول عمر بالایی دارند.

آبسه دندان کودکان

از شایع ترین بیماری های مربوط به دهان و دندان در کودکان ابسه دندان می باشد، که علائمی مانند التهاب، برآمدگی قرمز و متورم، ورم غده های گردن، ایجاد حفره پر از چرک و تورم صورت دارد، در صورتیکه دندان کودک دچار آبسه شود باید فورا درمان شود زیرا می تواند منجر به از دست دادن دندان کودک شود.

فلوراید تراپی

از جمله روش های پیشگیری از پوسیدگی دندان ها در کودکان فلوراید تراپی می باشد، فلوراید یک ماده معدنی می باشد که در طبیعت به صورت فراوان دیده می شود .

معمولا به دو صورت موضعی مانند فلوراید موجود در خمیر دندان، دهانشویه، وارنیش فلوراید، ژل فلوراید و سیستمیک مثل فلوراید موجود در آب، مواد غذایی و سبزیجات مورد استفاده قرار می گیرد.

فیشور سیلانت ( شیار پوش)

روش صحیح مسواک زدن کودکان

از بهترین عادت هایی که یک کودک می تواند داشته باشد، عادت به مسواک زدن درست و اصولی دندان ها می باشد، همانطور که می دانید نهادینه کردن عادت مسواک زدن درست و اصولی از جمله دغدغه های والدین می باشد.

مسواک زدن درست و اصولی شامل چندین مرحله می باشد که در ادامه آنها را ذکر می کنیم.

۱- از مسواک های نرم مخصوص به کودک استفاده کنید، مقداری خمیر دندان مخصوص به کودک روی مسواک قرار دهید.

۲- در مرحله دوم مسواک را با زاویه ۴۵ درجه در دهان کودک بگذارید و به آرامی و به صورت دورانی داخل دهان حرکت دهید و سعی کنید تمامی دندان ها را تمیز کنید.

۳- در مرحله سوم، مسواک را عقب و جلو ببرید تا سطح جویدن دندان ها تمیز شود.

۴- مسواک زدن بر روی زبان کودک را فراموش نکنید.

۵- حداقل ۲ بار در روز دندانهای کودک را مسواک کنید.

بیهوشی در کودکان

درمان دندان کودکانی که نسبت به درمان های دندانپزشکی ترس و اضطراب دارند و با دندانپزشک همکاری نمی کنند، یکی از چالش های دندانپزشکان می باشد، زیرا عدم همکاری کودک کیفیت درمان را کاهش می دهد.

یکی از راه هایی که دندانپزشکان در صورت مواجه شدن با این کودکان از آن استفاده می کنند، بیهوشی می باشد.

دندانپزشکی بدون درد