عصب کشی

در این مطلب می خواهیم به رایج ترین سوال ها در رابطه با عصب کشی پاسخ دهیم، با ما همراه باشید.

عصب کشی با نام علمی اندو، نوعی درمان ریشه است، در واقع اندو درمانی در جهت تعمیر و ترمیم دندان های آلوده و آسیب دیده می باشد.

عصب کشی

عصب کشی چیست؟

اگر دندانی که دچار پوسیدگی شده درمان نشود، پوسیدگی به سمت پالپ دندان حرکت می کند و در بافت عروقی و عصبی پالپ دندان ایجاد التهاب و عفونت می کند، برای درمان این التهاب و عفونت شما باید دندان خود را عصب کشی کنید.

درمان ریشه یا عصب کشی به معنای تمیز کردن آلودگی ها و شکل دادن به کانال ریشه و خارج کردن عصب دندان و در نهایت ترمیم دندان می باشد.

درمان ریشه چگونه انجام می شود؟

قبل از اقدام به عصب کشی باید از دندان ها عکس پرتو X گرفته شود، تا دندانپزشک بتواند وضعیت دندان را بررسی کند، اولین مرحله پس از بررسی وضعیت دندان بی حس کردن موضعی دندان مورد نظر می باشد، پس از این مرحله پزشک برای دسترسی پیدا کردن به پالپ دندان اقدام به ایجاد سوراخ در تاج دندان می کند، پس از این مرحله پزشک به صورت دستی و با کمک فایل، اقدام به تخلیه و بازسازی پالپ می کند، در مرحله آخر پس از ضد عفونی کردن و اطمینان یافتن از عدم وجود آلودگی محفظه پالپ با ماده ای با نام گاتاپرچا پر می شود.

در نهایت و در صورت صلاحدید پزشک، روکش بر روی دندان قرار می گیرد.

چه زمانی عصب کشی دندان نیاز است؟

درصورتی که علائم زیر را مشاهده کردید به کلینیک تخصصی دندانپزشکی مراجعه کنید تا در صورت نیاز اقدام به درمان ریشه برای شما کند.

۱- در صورتی که دندان ها نسبت به گرما و سرما حساس شدند.

۲- اگر در حین جویدن غذا احساس درد می کنید.

۳- اگر سطح دندان ها دچار تغییر رنگ و سیاهی شدند.

۴- اگر در اطراف لثه تورم و التهاب مشاهده کردید.

درمان ریشه برای دندان عفونی

چه عواملی باعث عفونت دندان عصب کشی شده می‌شوند؟

در صورتیکه باکتری های موجود در بزاق دندان در حین درمان ریشه وارد کانال دندان شود، احتمالا در طی چند روز پس از درمان ریشه، ایجاد عفونت می کند.

از دلایل دیگر ایجاد عفونت پس از درمان ریشه نفوذ مواد ریز باقیمانده عصب در حین درمان به ریشه دندان می باشد.

درمان ریشه چند جلسه طول می‌کشد؟

از رایج ترین سوالاتی که مراجعه کنندگان درمان عصب کشی از پزشک خود می پرسند، تعداد جلسات درمان عصب کشی می باشد.

درمان ریشه معمولا به ۲ جلسه درمان نیاز دارد، البته در صورتی که دندان مراجعه کننده دچار عفونت شده باشد، ممکن است تعداد جلسات درمان به ۳ جلسه افزایش یابد.

هزینه عصب ‌کشی دندان چقدر است؟

مراقبت های پس از درمان ریشه

معمولا درمان عصب ریشه نیاز به مراقبت خاصی ندارد اما

۱- حداقل تا ۲۴ ساعت پس از درمان ریشه، از خوردن غذا با دندان درمان شده خودداری کنید.

۲- حتما داروها و آنتی بیوتیک هایی که توسط پزشک تجویز شده را سر ساعت مصرف کنید.

۳- دندانی که عصب کشی شده به شدت حساس و شکننده است، حتما اقدام به روکش کردن دندان درمان شده کنید.

۴- در صورتی که پس از درمان ریشه علائمی مانند پیشرفت آبسه، تب، بی حالی را مشاهده کردید، حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید و از مصرف سرخود آنتی بیوتیک خودداری کنید.