جراحی دندان

اصولا دندانپزشک ها بنا به دلایل مختلف  اقدام به جراحی دندان می کنند، در ادامه دلایلی که منجر به جراحی می شوند را ذکر می کنیم.

جراحی دندان

در چه شرایطی جراحی دندان انجام می شود؟

۱- اولین دلیل نهفته بودن دندان می باشد.

۲- دلیل دوم، از بین رفتن کامل دندان و باقی ماندن ریشه دندان در استخوان فک می باشد، که اصطلاحا به آن فک جوش بودن دندان می گویند.

۳- گاهی شما نیاز دارید دندان خود را بکشید، اما بنا به دلایل مختلف امکان کشیدن دندان وجود ندارد، بنابراین دندانپزشک اقدام به جراحی می کند، البته این مورد در رابطه با دندان های عقل صادق است.

۴- در شرایطی که نیاز به کاشت دندان (ایمپلنت) وجود داشته باشد، دندانپزشک در مرحله اول، با جراحی پایه دندان را در فک قرار می دهد.

۵- نمونه دیگری از جراحی های دهان و دندان، جراحی لثه برای افزایش طول تاج دندان می باشد، که این مورد کارکرد زیبایی دارد.

۶- جراحی دندانهای عقل، نوع دیگری از جراحی دندانها می باشد.

جراحی های Endodontic ( داخل دندانی )

جراحی های داخل دندانی، شامل درمان هایی می باشد که بر روی ریشه دندان ها انجام می گیرد، که شامل موارد زیر است.

۱-  روت کانال: یعنی درمان ریشه یا همان عصب کشی

۲- Pulpotomy:  در این روش برای خشک کردن و از بین بردن عفونت، بافت رگ و اعصاب بخشی از تاج دندان ها بریده می شود

۳- Pulpectomy: در این روش برای از بین بردن درد در حین روت کانال، رگ و اعصاب دندان را خارج می کنند.

۴- Picoectomy: اگر درمان ریشه برای تسکین درد کافی نباشد، عصب مربوطه از بالاترین قسمت قطع می شود.

۵-کاشت دندان: کاشت دندان یا همان ایمپلنت، پایه ای فلزی از جنس تیتانیوم می باشد، که جایگزینی مناسب برای دندان از دست رفته می باشد. جراحی ایمپلنت ۲ مرحله ای می باشد، که در مرحله اول دندانپزشک با جراحی پایه ایمپلنت را در فک قرار می دهد.

پریودونتیک (Periodontium)

پریودونتیک به جراحی هایی گفته می شود که در ارتباط لثه می باشند، که شامل جراحی لثه برای افزایش طول تاج، فلپ برای درمان بیماری های لثه ای می باشد.

جراحی دندانهای نهفته

اگر فک بیمار فضای کافی برای رویش دندان نداشته باشد، دندان در مسیری خارج از مسیر رویش خود رشد می کند و یا گاهی به صورت نهفته در فک باقی می ماند.

از شایع ترین دندانهای نهفته می توانیم به دندانهای عقل اشاره کنیم.

تنها راه برای درمان دندان های نهفته جراحی می باشد، دندانپزشک با جراحی، دندان را از فک خارج می کند.

مراقبت های پس از جراحی دندانها

۱- پس از جراحی تا ۱ ساعت گاز استریل را از روی دندان خارج نکنید.

۲- ۱ ساعت پس از جراحی بستنی و خوراکی های سرد مصرف کنید.

۳- برای جلوگیری از عفونت و التهاب، آنتی بیوتیک ها و داروهای تجویزی پزشک را مصرف کنید.

۴- تا ۴۸ ساعت پس از جراحی از استعمال هرگونه دخانیات خودداری کنید.

۵- در روز جراحی از شستن دهان و مسواک زدن به دندانها، مخصوصا دندانی که جراحی شده خودداری کنید.